28. 4. 2017
Zastupitelstvo hlavního města Prahy schválilo dne 27. dubna 2017 uzavření Smlouvy o spolupráci a sdružení veřejných zadavatelů. Pod tímto názvem se skrývá smlouva o společném postupu investorské přípravy a realizace akce EXITu 4 a Vestecké spojky. Plánované dopravní stavby, která významně promění a ovlivní i severní část Zdiměřic. Praha se tak smluvně zavázala spolupracovat se Středočeským krajem, Ministerstvem dopravy ČR a Ředitelstvím silnice a dálnic na vzniku této komunikace. Výstavba Vestecké spojky se tak pomalu oživuje…
Vestecká spojka je plánovaná dopravní tepna, která případně spojí Pražský okruh a dálnici D1. Trasa je navržena tak, že povede přes severní část katastrálního území Zdiměřic, kde by měla procházet v prostoru mezi Zdiměřicemi a Hrnčíři, respektive v další části mezi Hrnčíři a Rozkoší. Současně protíná území sousedního Vestce, který se k její výstavbě staví odmítavě. Předpokládá se, že po jejím dokončení ji bude využívat denně 20 až 24 tisíc aut. Předpokládá se, že k jejímu vzniku dojde až po dokončení vnějšího okruhu 511. Nejedná se tak o stavbu, která by byla reálně blízko své realizace, i přes to jsou ale zřetelné kroky k přípravě jejímu vzniku. Financovat by jí měl stát společně se Středočeským krajem.
Výstavba Vestecké spojky je předmětem kritiky městské části Prahy 11, Křeslic, i sousedního Vestce. Šárka Zdeňková, oponentka projektu a zastupitelka na Praze 11, upozorňuje, že se pravděpodobně jedná o tunel na státní peníze, protože cílem výstavby komunikace má být vytvoření exitu na dálnici D1, kolem kterého mají spekulanti skoupené pozemky pro vznik komerční zóny. Podobně se vyjadřuje i senátor Ladislav Kos (zvolený za Hnutí pro Prahu 11, KDU-ČSL, Strana zelených a Česká pirátská strana), který k tomu dodává: „Zdá se, že několik miliard veřejných prostředků poslouží především majitelům pozemků u D1, kterým má EXIT4 a Vestecká spojka umožnit zásobování plánovaných komerčních zón a přivést jim do nich zákazníky.“
Smlouva prošla díky 35 hlasům zastupitelů a zastupitelek zvolených za ANO, ČSSD, KSČM, TOP09 a ODS, naopak reprezentanti a reprezentantky Strana zelených, Česká pirátská strana a KDU-ČSL hlasovali proti. Zástupci Strany zelených se pokoušeli do smlouvy alespoň prosadit, aby Vesteckou spojku případně nemohla používat tranzitní doprava (neprošlo), aby nebyla spojka napojena na komerční zónu, a současně chtěli záruky, že bude případně jen dvouproudová.
V současnosti nám není známé, jaké stanovisko k výstavbě Vestecké spojky zaujímá naše zastupitelstvo či vedení Jesenice. Z oficiálních zdrojů obce (web, Facebook či Jesenický kurýr) není ani jasné, jestli se vedení našeho města zapojuje do případných schůzek ohledně jejího vzniku, či se jinak oficiálně k přípravám její realizace vyjadřuje.
Petr Brož
Jste spokojeni s nabízeným informačním servisem o dění v Jesenici a jejím okolí, nebo sympatizujete s našimi názory a cíli a chtěli byste nás v další práci podpořit? Máte možnost tak učinit skrze zaslání finančního daru na transparentní účet Strany zelených s uvedením textu „ZO Jesenice“ v předmětu zprávy. Jen s Vaší pomocí můžeme dále růst 🙂