13. 1. 2023

V článku pro lednové číslo Jesenického Kurýru jsem napsal, že před Vánocemi dostali obyvatelé
Jesenice malý dárek v podobě posílení autobusových linek 326 a 327. Nyní musím, podle mě bohužel,
konstatovat, že na Nový rok zjistili obyvatelé Jesenice a Vestce naopak nemilé překvapení.

Zpráva o tom, že po D1 bude možné jezdit až do Průhonic bez dálniční známky či mýtného, zní na
první pohled skvěle. Důvodem, ale není, že by Ředitelství silnic a dálnic vyslyšelo letité žádosti
obyvatel Průhonic, Šeberova, Kateřinek a Újezdu (u Průhonic), aby byl tento úsek bez dálničních
poplatků a tím se zamezilo objíždění dálnice lidmi jezdícími z Prahy do nákupní zóny Čestlice.

Důvodem je výměna tohoto úseku D1 za obdobně dlouhý úsek D4 před Jílovištěm. Tuto směnu
dohodla vedení Ministerstva dopravy ČR a Hlavního města Prahy v roce 2017. V té době měly obě
tyto instituce ve své čele reprezentanty hnutí ANO 2011.

To v čem má tato výměna komunikací na obyvatele Jesenice a Vestce negativní dopad je, že
s převodem tohoto úseku D1 do správy TSK hl. m. Prahy se tento stal „pouze“ silnicí I. třídy. Jako
takový dovoluje maximální rychlost jen 110 km/h, ale hlavně umožňuje umístění silničních nájezdů
v kratších rozestupech, než jaké jsou požadovány pro dálnice.

To umožní výstavbu mimoúrovňové křižovatky na 4. kilometru, nyní již asi „R1“ pro napojení
plánované silnice II. třídy zvané Vestecká spojka, propojující tuto křižovatku s dálnicí D0 na Exitu 3.
Vestecká spojka sice zkrátí cestu z oblasti Jižního Města na Zbraslav, ale zároveň tím přivede výrazné
množství tranzitní dopravy do blízkosti zástavby severní části Zdiměřic a Rozkoše, které dosud byly
přece jen díky vzdálenosti ušetřeny hluky a dalších emisí z Pražského okruhu (dálnice D0).

A pokud dojde na „R1“ před Prahou k dopravním komplikacím, které jsou běžné v pátek směrem
z Prahy a v pracovní dny, zejména v pondělí, směrem do Prahy, stane se Vestecká spojka ideální
únikovou trasou pro vozidla, která svým průjezdem „potěší“ obyvatele Rozkoše, Hrnčíř, Zdiměřic
a Vestce.

Další informace o této záležitosti si můžete přečíst v článku
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-jaky-to-ma-smysl-ridici-nechapou-proc-zmizela-prazska-cast-d1-40419038. V tomto článku je odkaz na Twitterový příspěvek Ing. Ondřeje Prokopa (zastupitele
Prahy 11 a Hlavního města Prahy za ANO 2011), který je rád za snížení rychlosti a nezpoplatnění
tohoto úseku D1. Dle svého tvrzení se o to léta snažil, aby ulevil obyvatelů Jižního Města žijícím
v blízkosti tohoto úseku bývalé D1.

Tuto jeho snahu chápu a souhlasím s ní, ale problém Jižního Města bylo možné vyřešit právě jen
snížení maximální povolené rychlosti a nezpoplatnění D1 po Exit 6 Průhonice. Nebylo snad nutné
chystat podmínky pro přenesení tranzitní dopravy do prozatím dopravou málo dotčených oblastí.

Nebo si snad ještě někdo myslí, že více zaasfaltovaných polí, protože ta zabere Vestecká spojka,
zmenší, zkrátí, nebo snad zruší dopravní zácpy?

Ze Zelené
Pavel Ondráček