25. 5. 2017

11. května 2017 proběhlo setkání občanů s vedením Jesenice při příležitosti přípravy projektu na zklidnění dopravy v obytných zónách  ve Zdiměřicích a Osnici. Na schůzku dorazilo okolo deseti místních rezidentů, převážně Zdiměřic. Za obec tam byl místostarosta Radek Zápotocký (ODS), dva projektanti a částečně i paní starostka (ANO).

Úvodem jsme se dozvěděli, že prezentovaná studie představuje jakýsi „pilotní“ projekt, provozní zkušenosti budou použity v dalších částech obce. Je to skromný projekt, nelze na to totiž přidělit příliš mnoho peněz, protože v těchto zónách žije relativně málo obyvatel a ještě méně je v obci registrováno. Projektant vycházel z požadavků vedení obce a řídil se odborným posudkem Policie ČR.

Z diskuse o opatřeních v Osnici:

Diskuze byla krátká, dostavil se pouze dva občané, snad proto, že diskuze o Osnici byla zařazena do programu dodatečně. Dozvěděli jsme se, že bylo rozhodnuto, že obytná zóna Osnice bude zařazena do zóny 30. To kromě omezení rychlosti na 30km/hod také znamená, že se může parkovat kdekoli a kdykoli.

Z diskuse o opatřeních ve Zdiměřicích:

Zdiměřice patří do zóny 20, což kromě jiného znamená, že lze parkovat pouze na vyhrazených místech, která však v podstatě neexistují. Doslechli jsme se, že problémem je, obytné zóny Zdiměřic je to, že obecně nesplňuje parametry, které pro takovou zónu jsou požadovány. Bohužel, Zdiměřice byly již takto navrženy developerem a tento problém nyní přešel na obci, která vybudovanou infrastrukturu od developera převzala. To ale nebude snadné a levné a jak nám sdělila starostka, peníze je třeba dávat především tam, kde žijí lidé.

V návazné diskusi potom zaznělo mnoho názorů o tom, kde je který zpomalovací práh zbytečný, kde je zaručeně potřeba a zda je lepší práh nebo polštář, který nebrání bruslařům, ale také příliš nebrání řidičům, kteří mohou tyto bruslaře snadno ve vysoké rychlosti srazit. Nejsmutnější na tom je to, že jsou to vlastně opatření, které děláme proti sobě navzájem – jak bruslaři, tak i šoféři jsou sousedé a neukázněnost jedněch pak nutí přijímat tato omezení. Přitom respektování zóny 20 by tento problém vyřešilo bez nutnosti dodatečných nákladů…

Z projektu a tím i z diskuze bohužel zcela vypadlo zklidnění Hrnčířské ulice. To proto, že se zpomalovacími prahy na této ulici nesouhlasí Správa a údržba silnic a snad také proto, že žádný z obyvatel řadových domků podél Hrnčířské nebyl přítomen. Případně je možné, že se do toho nikomu nechce… Jak si ale vysvětlit, že ve vedlejší obci Hrnčíře je těch zpomalovacích prahů hnedle pět. Každým rokem přitom sledujeme, jak se provoz na této ulici zahušťuje a jak se ulice stává nebezpečnější pro obyvatele řadových domků (kterých je mimochodem více než v celé „obytné zóně“) a s novými projekty jako jsou nová škola, Whitewaterpark, Vestecká spojka, jsou vyhlídky opravdu chmurné.

Nevěřím tomu, že zklidnění ulice Hrnčířské není možné. Je potřeba udělat taková opatření, aby si řidiči rozmysleli používat tuto ulici jako transitní. Ve světle této skutečnosti se mi jeví projektovaná opatření v obytných zónách jako velký luxus. Kdybych rozhodoval já, všechny peníze, které jsou pro tento projekt rezervovány, bych přesměroval na zklidnění Hrnčířské ulice. Věřím, že by tento krok přivítalo mnohem více lidí, než zpomalovací prvky uvnitř obytné zóny…

V každém případě je ale třeba poděkovat radnici, že se s námi o těch věcech baví.

PS: Prohlédněte si samotný projekt.

Stanislav Hrabal

Jste spokojeni s nabízeným informačním servisem o dění v Jesenici a jejím okolí, nebo sympatizujete s našimi názory a cíli a chtěli byste nás v další práci podpořit? Máte možnost tak učinit skrze zaslání finančního daru na transparentní účet Strany zelených s uvedením textu „ZO Jesenice“ v předmětu zprávy. Jen s Vaší pomocí můžeme dále růst 🙂