9. 9. 2022

Do konce srpna byla možnost podat připomínky k novému územnímu plánu Jesenice. Představujeme seznam připomínek, které jsme podali.

CNU-DS15 – propojení ulic Platanová – Lejsková

Navrhujeme překvalifikovat tuto komunikaci jako komunikaci pouze pro nemotorová vozidla a pěší. Navržená komunikace by vytvořila další spojnici mezi lokalitami Mladíkov a částí Zdiměřic v okolí Sunny Canadian ve směru východ-západ. Taková komunikace bude výrazným přínosem pro pěší a nemotorovou dopravu, nikoliv však pro motorovou. Tyto lokality mají již v současnosti dostatečné spojení pro motorová vozidla nedalekými ulicemi Zdiměřická a Pražská-Říčanská (obchvatem Jesenice). Zřízení další spojnice pro motorová vozidla v tomto místě by nepochybně vedlo nárůstu dopravy v dotčených oblastech v důsledku dopravní indukce, což je v přímém rozporu se zadáním územního plánu (např. bod A: “Měl by být zachován klidný charakter obce utvářený zástavbou rodinných domů s ohledem na zachování kvalitního přírodního prostředí.”) Komunikace pro motorová vozidla by navíc vytvořila rušivý prvek v místech plánovaného parku mezi těmito lokalitami a vytvořila nadbytečnou překážku na lokálním biokoridoru LK05, což je také v rozporu se schváleným zadáním (např. bod A: “Rozsah zastavitelného území jednotlivých sídel bude zachován, sídla budou oddělena pásem sídelní zeleně s dostatečnou prostupností pro pěší a cyklisty a prostorem pro volně žijící živočichy.”).

RO – rekreace – oddechové plochy

Navrhujeme u těchto ploch upravit způsoby využití, jako hlavní využití navrhujeme “pozemky zemědělského půdního fondu využívané pro zemědělskou produkci a jako louky či pastviny” a “golfové hřiště” navrhujeme ponechat jako přípustné využití. Dotčené pozemky jsou již v současnosti využívané pro zemědělskou produkci a vzhledem k vysoké bonitě půdy je žádoucí využít tyto pozemky zejména pro zemědělskou produkci i do budoucna.

D.1.4. Doprava v klidu

Navrhujeme zrušit veškerá omezení na odstavná a parkovací stání, zejm. body d), e) a f), a snížit úroveň automobilizace na 400.

  • Podmínky na odstavná a parkovací stání jsou již řešeny normou ČSN 73 6110, zmíněnou i v územním plánu. Duplikování těchto pravidel v územním plánu jen znepřehledňuje situaci a komplikuje výklad těchto pravidel.
  • Je navrhován pro výhledový stupeň automobilizace 600 (počet osobních vozidel/1000 obyvatel). Očekávání takového množství aut přitom nemá oporu v datech, neboť podle sčítání obyvatel z roku 2021 má Jesenice z 10 645 obyvatel jen 6686 ve skupině 18-65 let. Navrhovaná úroveň automobilizice by znamenala, že každý obyvatel ve věku 18-65 let má své vlastní auto, což zjevně není v ekonomických možnostech obyvatel ani prostorových možnostech města.
  • Odůvodnění územního plánu se vůbec nezabývalo příčinami stávajících problémů s dopravou v klidu. V centrální části obce není nedostatek parkovacích míst, nýbrž nadbytek aut, jež je způsobem zejména tím, že parkovací stání jsou neplacená. V ostatních částech obce jsou také garáže používány namísto sklepů a vozidla jsou odstavována na komunikace, k čemuž dlouhodobě přispívá liknavost městské policie. Navyšování limitů pro parkovací stání v takové situaci příčiny problémů nijak nevyřeší a povede pouze k vyšším nákladům pro výstavbu, nahrazování parterů garážemi nebo vjezdy, roztahováním výstavby a ve výsledku dalšímu tlaku na používání automobilu jako primárního prostředku pro dopravu. To je zjevně v rozporu se zadáním územního plánu (bod A: “Cílem dalšího vývoje v území je … posílit rezidenční charakter obce vytvořením kvalitních veřejných prostranství …”).
  • Při navrhování minimálního počtu stání nebyl také nijak vzat v potaz rozdílný charakter jednotlivých částí Jesenice a rozdílná dostupnost veřejné hromadné dopravy. Považujeme to za velkou chybu, zejména ve chvíli kdy se plánuje výrazná přestavba centra obce, které má obslužnost veřejnou hromadnou dopravou na vysoké úrovni.

Za Zelené
Vlastimil Zíma