12. 7. 2020
V červnovém Kurýru vyšel článek Návrh nového územního plánu Jesenice, pod kterým je podepsána místostarostka Iva Řehulková. V druhé části článku pisatelka předkládá argumenty proti stavbě tramvajové tratě od budoucí konečné metra D do Jesenice. Vím, že pisatelka je odborně zdatná a věc určitě konzultovala s dalšími odborníky, já jsem se však rozhodl předložit laické protiargumenty. Mám totiž dojem, že veřejná debata na toto téma dosud neproběhla. Takže se o to pokusíme.
Kurýr: Všichni jsme se shodli na tom, že kolejová doprava do Jesenice není z důvodů obrovských investičních nákladů reálná ani vhodná…
a ještě Slovo starosty v tomtéž čísle Kurýra: Tramvaj z centra Prahy přes Modřany, Libuš a Písnici je však nereálná vzhledem k nutnosti vybudovat tunel v Libuši za 9 mld. Kč.
Laik: Tak nevím, kdo mne víc překvapuje. Jestli ten, který takto argumentuje, nebo ten, který nám takto drahou věc nabízí a ani za to od nás nic nechce. Je dobré se zajímat kolik to bude stát. Já se ale ptám dál. Kolik stál Pražský okruh, který nám denně znepříjemňuje život? Kolik miliard bude stát obludná křižovatka D3 a Vestecká spojka, které uzavřou Jesenici do automobilové pasti?
Zajímavá je také formulace „Všichni jsme se shodli…“. Hádám, že „všichni“ jsou rada města. Z čeho asi radní usoudili, že veřejné mínění je na jejich straně? Co takhle uspořádat místní referendum? Za dva roky po volbách totiž může být vše jinak. Sejde se nová rada města a na prvním zasedání se „všichni“ shodnou, že tramvaj je potřeba.
Kurýr: Parciální trolejbusy (elektrobusy) by měly v budoucnu nahradit stávající linky autobusů plus by přibylo propojení do Písnice na medtro D. Tato nová trasa by měla vést pokud možno v samostatném pruhu vozovky tak, aby prostředky hromadné dopravy nestály v kolonách s automobily.
Laik: Tak na tomhle se skutečně hodně ušetří. Vše bude při starém, pouze se vymění pohon autobusu za elektro a stane se z něj moderní parciální trolejbus. Přibude nový pás asfaltu mezi Jesenicí a metrem D, který se rychle ucpe auty a tam, kde to nebude autům příliš vadit, bude vymezen pruh pro tyhle parciální trolejbusy.
Kurýr: Další nemalou výhodou tohoto druhu dopravy je to, že by Jesenice nebyla její koncovou a přestupní stanicí, trolejbusy by pokračovaly dál směrem na Kamenici nebo do Jílového.
a ještě Slovo starosty: Všichni jsme se shodli, že cílem není z Jesenice udělat přestupní terminál pro JV region. Nechceme, aby Jesenice v budoucnu sloužila podobně jako Černý Most či Zličín.
Laik: Tak výhoda to bude zřejmě nemalá, ale pro koho vlastně. Zrovna teď mě nikdo nenapadá. Pro řidiče, kteří budou chtít včas, než se dostanou do zácpy, zaparkovat auto a přestoupit na MHD, to bude jenom nesplněný sen. A pro rezidenty Jesenice a okolí? Každé auto, které zůstane na záchytném parkovišti před Jesenicí, se počítá. Neprojede mi totiž pod oknem a nebude mi překážet, když pojedu do práce, na nákup, či s dětmi do školy.
Ovšem Černý Most, to je jiný kafe, to je hrozba, která funguje a to i přesto, že Černý Most není a nikdy nebyl přestupní terminál, ale obrovské komerční centrum.
Kurýr: V návrhu ÚP zobrazený koridor pro kolejovou dopravu se tedy zásadně změní, respektive bude vypuštěn…
Laik: Pat a Mat by řekli: A je to. Žádný Černý Most nebude. A tramvaj taky ne.
Jenže my nejsme Pat a Mat. Máme zodpovědnost a rozhodujeme na desítky let dopředu o tom, jak se bude v Jesenici žít.
Ing. Stanislav Hrabal
člen Strany Zelených
člen komise životního prostředí