5. 9. 2014

Srovnáme-li současné technické možnosti odhlučnění komunikací se zahraničím i jinými stavbami u nás, musíme dojít k názoru, že naše kompetentní úřady neudělaly pro naše životní prostředí téměř nic.U stavby SOKP upřednostnily především ekonomické hledisko před vlivem hluku na naše zdraví. Ačkoliv je obecně známo, že hluk má negativní účinky na zdraví již od 45dB (noc) naše zákony byly v poslední době ohýbány tak, až docílily akceptování hlukové zátěže v limitech zákona pro noc 55dB (včetně nejistoty měření k tíži obyvatel, odrazu od fasády apod.). Úřadům jako by nestačilo, že limit pro hluk kolem komunikaci byl už delší dobu o 10dB vyšší než z ostatních zdrojů, postupně nabalovaly na zákon další a další úlevy pro zdroje dopravního hluku, tj. především kamiony. V praxi to znamená to, že ostatní provozovatelé hluku, např. výrobní závody, tepelné elektrárny, větrné elektrárny, čističky odpadních vod, kotelny, teplárny, výměníkové stanice apod., musí splňovat ze zákona nižší hlukové limity, než je hluk od komunikací. Lidé žijící u komunikací jsou ze zákona chráněni méně, než lidé žijící u jiného zdroje hluku. Globální obchod tak dostal zelenou nad naším zdravím. Ekonomické zájmy jsou postaveny nad zdraví obyvatel. Jak to v našem případě vypadá, posuďte sami. Zde jsou uvedeny možné příklady řešení proti hluku, bohužel však realizované někde jinde …

I. Protihlukové stěny a jaká může být realizace:

Obrázek níže je z  Rakouska, vysoké stěny jsou zaoblené, aby hluk zůstaval uvnitř nikoli se šířil do dálky jako to děla trychtýř kolem SOKP. Stěna pak pokračuje i v nájezdu, aby se hluk nešířil právě tímto místem.

rakousko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A takto vypadá odhlučnění kruhových sjezdů v Jesenici. Kamion je v podstatě vidět na dohled. Nejenže, nemáme výše uvedené kvalitní stěny, ale kamion i přímo vidíme  a chybí i protažení zemního valu původně plánovaný v EIA dokumentaci.

cesko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

K tomuto problému se KHS (Krajská hygienická stanice) postavila šalamounsky tak, že zpochybnila SOKP jako majoritní zdroj hluku a tvrdí, že majoritní hluk způsobují staré silnice. Podkladem byla zpráva hlukové firmy objednané ŘSD. Důsledkem překrucování skutečnosti o původu hluku je, že pro Jesenici není naplánováné žádné další protihlukové opatření.

II. Velký vliv na hlučnost má realizace povrchu. Existuje mnoho variant a liší se od sebe až o 7 dB. Na SOKP byl vybrán hlučný beton s tím, že na vytížené komunikace především kamionovou dopravou je toto řešení více ekonomické.

Každopádně u D1 toto zřejmě neplatí – viz níže uvedený link o tichém asfaltu na D1. Jde o to kolik se chce do které komunikace investovat a kam … Náklady na SOKP byly sice vysoké, ale asi proinvestovány „jinde“.

O tichém asfaltu na D1 více ZDE  (zdroj: zprávy.e15.cz).

III. Hlučnost rychlost ovlivňuje, závislost hluku na rychlosti je známa a zdokumentována, přesto jsou na SOKP povoleny maximální rychlosti.

Ministerstvo dopravy stále tuto závislost ignoruje. Dokonce se snažilo mást veřejnost nutností tuto závislot zkoumat v první polovině roku 2013. Měření, které probíhalo, ale policie mařila nečinností, takže k žádným výsledkům se nedospělo.

Zde je uvedeno z jednoho z mnoha zdrojů, jak veká tato závislost hluku na rychlosti je.

Snížení rychlosti je běžným prostředkem v EU a už petice v roce 2010 se na tyto zkušenosti dovolávala. Za pravdu nám dal u Ochránce práv. Přesto Ministerstvo dopravy pořád upředňostňuje ekonomické hledisko pár minut zpoždění před naším zdravím ….

Vliv rychlosti na hluk:

Rychlost má značný vliv na vnější hluk, který motorová vozidla produkují. Se zvyšující se rychlostí produkce hluku výrazně vzrůstá. Jedná se zde především o hluk pohonné jednotky a hluk z odvalování pneumatik po vozovce (motoru) viz Graf 6. Nesouvisí tedy pouze s rychlostí, ale také s akcelerací. Hluk z odvalování pneumatik po vozovce lineárně vzrůstá s rychlostí a od rychlostí cca 20-40 km/h u nových osobních automobile a 30-60 km/h u nákladních automobilů začíná nad hlukem motoru dominovat. U starších vozidel je rychlost, při které hluk z odvalování dominuje, o 10 km/h vyšší. Speciálně upravované povrchy vozovky a mokrý povrch také mohou mít vliv na hladinu hluku.

graf_6_1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj: Speed Management – IBSN 92-821-0377-3 – ECMT, 2006

 

Závěrem z uvedeného je, že řešení hluku existuje, pokud by naše kompetentní  orgány fungovaly tak jak mají a chránily zdraví veřejnosti nikoliv upředňostňovaly ekonomické cíle globální ekonomiky. Mýto si stanovujeme my a je na nás jak moc dovolíme poškozovat globalizací naše zdraví nebo započteme mýto, potažmo náklady na odhlučnění do ceny dopravy produktů a budeme žít ve zdravém prostředí.

My chceme usilovat o řešení v zájmu zdraví svých i našich spoluobčanů i za cenu soudních sporů. Naše sdružení v srpnu 2014 podalo další žalobu na KHS (Krajská hygienická stanice Středočeského kraje) za nečinnost a podnět na MŽP (Ministerstvo životního prostředí) k přezkoumání souhlasného stanoviska.

Voláková Renáta Ing,

Sdružení občanů okolí SOKP proti hluku z dopravy