14. 7. 2023
V minulém příspěvku jsem zmiňoval problémy s omezením parkovacích míst. Nyní se zaměřím na související problém – náklady spojené s parkováním.
Loni došlo k rekonstrukci parkoviště na Kocandě, což dává dobrý příklad ohledně nákladů na jedno parkovací místo. Rekonstrukce sice nezahrnovala jen parkovací místa samotná, ale i ta vyžadují další infrastrukturu, například osvětlení a odvod srážkových vod. Zároveň pozemky, na nichž se parkování nachází, již byly v majetku města a jejich cena se do výsledku také nezapočítala. Celkové náklady rekonstrukce dosáhly částky 4,2 mil. Kč a parkoviště v současnosti poskytuje celkem 21 míst. To znamená, že cena jednoho parkovacího místa je zhruba 200 000 Kč. Taková částka je vyšší než cena většiny aut, které parkovací stání využívají. Předpokládáme-li, že parkovací stání vydrží bez dalších oprav a údržby 20 let, vychází nám náklady okolo 10 000 Kč na jedno parkovací místo ročně.
V Jesenici se v současnosti nachází na pozemcích města okolo 700 veřejných parkovacích stání a dalších cca 130 jich je u škol a školek. Na jejich dlouhodobou údržbu je třeba vynakládat přes 8 mil. Kč ročně. Tyto výdaje navíc nezahrnují další náklady, zejména parkování mimo vyznačená místa nebo nemožnost využít zabraný prostor k jiným účelům.
Náklady na veřejné parkování jsou tak vyšší než roční výdaje města na hromadnou dopravu, které dosahují 6 mil. Kč. Peníze vynaložené na údržbu parkovacích míst by přitom mohly být použity na lepší spojení jednotlivých částí Jesenice hromadnou dopravou nebo jiné projekty.
Vlastimil Zíma
člen Strany zelených